"Az embernek két nagy tévedése van.
Az egyik: hogy valóságnak tartja azt, ami nem az.
A másik: hogy nem tartja valóságnak azt, ami az."

Tendzin Gjaco - XIV. dalai láma

Szinte a weboldalunk újraindításának perceiben került fel a Magyarországi Drukpa Kagyü Buddhista Közösség facebook oldalára az alábbi gondolat.

Annyira tetszik, annyira megérintett bennünket, hogy úgy éreztük, tökéletes lesz első bejegyzésnek. 😊

Az alábbiakban, változtatás, kiegészítés nélkül közöljük a teljes szöveget.

Tanító,tanítvány és beavatás

A tanító nem kívülről érkezik, hanem benned ébred fel, amikor készen állsz látni. Az átadás nem csak szertartás, hanem találkozás a térben, ahol a csend is beszél. A valódi mester nem követel, csak teret nyit, hogy önmagadat felismerhesd. Amikor meghajolsz előtte, a saját tiszta tudatod előtt hajolsz meg.

Az átadás rituális ceremónia, amikor a tanító áldást, engedélyt és hatalmat ad a tanítványnak, hogy gyakorolhasson egy bizonyos gyakorlatot és módszert. A térben lévő támasztékok, rituális tárgyak és a sok résztvevő erősíti a kollektív figyelmet, szándékot és az átadás energetikáját.

Vannak, akik ragaszkodnak a hagyományhoz, amikor a tanító és tanítvány egy térben van, és az átadás személyes jelenlétükben zajlik. Társulnak hozzá a rítusok, mandalák, szent tárgyak, mantrák, víz stb.

Az átadás és beavatás célja a tanítás átadása mellett egy kapcsolat létrehozása a tanító, a hagyomány és a tanítvány között. Ezen keresztül a tanító spirituális áldást, vagyis impulzust juttat a tanítvány elméjébe, hogy az adott gyakorlatot képes legyen működtetni.

Az átadás három eleme: Wang: az átvitel test–szó–tudat szintű energia- és információközvetítés. A tanító jelenléte és a szimbolikus átadás (jelenlét, csend, rítus, áldás).

Lung: a tanító felolvassa a mantrát vagy szöveget a tanítványnak. A rezgés hang formájában, mint szent szöveg, életre kel, és belép a tanítvány tudatába.

Tri: a gyakorlatok magyarázata, mudrák, vizualizációk, rítusok átadása, ami segít megérteni, hogyan kell gyakorolni és mire kell figyelni.

Az elme természetének felmutatása a Dzogcsen és Mahamudrában, amikor a láma rávezeti mozdulatokkal a tanítványt, hogy felismerje saját elméje természetét, a rigpát.

Egy hiteles tanító nem a tanítvány elfogadásában érzi az erejét, hanem abban, hogy szabadon vannak jelen. A tanítók nem kérnek hitet, csak tapasztalást. Nem akarnak követőket, csak felébredt tudatokat.

Nem sértődnek meg, ha valaki nem fogadja el őket. Mivel a valódi mester nem kér helyet bennünk, hanem teret csinál nekünk, hogy lássuk önmagunkat.

Mindig vizsgáljuk meg, hogy részt vegyünk-e az adott rendezvényen, tanításon és beavatáson. A valódi tanító nem kívülről lép be, hanem akkor ébred fel, amikor már előtte kitakarítottunk, úgymond „ünneplőbe öltöztünk.”

Ha az alábbi kérdéseket felteszed és csendben figyelsz, észreveszed, hogy a valódi tanítók nem kopogtatnak nálad, hanem ott ülnek veled belül, a Tiszta térben.

Amikor szólít egy beavatás, nem árt rákészülni és megtudni, hogy kivel ülünk le a tudatunkban. A kapcsolat attól függ, hogy milyen térbe hívjuk.

Menj át a kérdéseken: Ki kér tőlünk figyelmet? Neve, arca, tanítása, vagy milyen emlék jelenik meg? Saját akaratunk hívta be, vagy rajtunk kívüli sugallat? Miért éppen most? Miért ez a tanítás?

Mit érzünk a jelenlétében? A test laza vagy feszült? A szív nyílt vagy zárt? Elvárásunk vagy békeérzetünk van?

Mire vágyunk a kapcsolattól? Választ, megoldást, igazolást? Csak a jelenlétét szeretnénk? Van bennünk függés, azonosulás, harag vagy bizonyítási vágy?

Emberként látom, vagy idealizálom, istenítem, szentté vagy valamilyennek tettem? Látom-e az emberi gyengeségeit? Imádkozom hozzá, vagy tudok vele beszélgetni?

Ha nem fogadom el a tanítását, mi történne velem? Hiányt éreznék, megijednék? Elfordulna tőlem? Úgy érezném, elveszítettem valamit? Ha így érzed, lehet, nem ő van veled, hanem egy lenyomat. Ekkor légy óvatos, mert a valódi tanító jelenléte nem követel, nem bántódik meg, és nem manipulál.

Most arra keresd a választ: ha csak a csend lenne, nem kapnál választ, akkor is leülnél? Elviselnéd, ha nincs válasz, nincs forma, nincs bizonyosság? Képes lennél csak úgy jelen lenni? Végül kérdezd meg, hogy belsőd melyik része hívja a mestert, és kinek válaszol benned.

Drukpa Hungary tagok. https://www.buddhistaegyhaz.hu/